Pages

KeCintAAn KpD ALLAH meLingKuPi hati,KeCinTaaN inI MembimbIng HaTi Dan BahKan MenaMbaH Ke seGaLa HaL

kupu-kupu

Photobucket

Saturday, 7 May 2011

Secalit Dosa


Ketika kita sedang membaca tulisan ini,apakah dosa terakhir yang telah kita buat sebelum ini ? dalam masa sesaat,seminit,sebulan dan seterusnya sebelum ini, apakah kita telah melaluinya tanpa sebarang dosa - dosa pun terpalit di hati?

Hakikatnya, kita semua pasti telah melakukan dosa , dari sekecil2 hinggalah sebesar-besarnya . Ya setiap bani Adam itu pasti melakukan dosa,sebaik2nya orang yang berdosa ialah perlu bertaubat !

Sehebatmana maksiat yg kita lakukan, kita pasti membencinya tatkala kita merenung dan b'muhasabah pendiriaan.sepuasmana hati itu merasa dgn dosa yg kita lakukan, pasti ada tersudut prasaan benci,myesal yg t'amat sgt atas apa yg kita lakukan.Itulah fitrah yg tlh Allah ciptakan dlm diri kita.Bukannya tidak kesal,tapi kita selalu menolak rasa p'yesalan & masih terus,memenangkan kemaksiatan..

Kita ingin b'taubat dgn sebenar2nya ,namun p'rasaan ingin b'taubat itu t'sisih di pinggiran hati. Pun begitu, Allah m'mahami kita lebih drp mhami diri sendiri. Allah itu tlalu besar pengampunannya buat hamba2Nya. Namun , kita selalu bongkak dan merasa bahawa dosa kita lebih besar drp rahmat Allah & tidak mungkin terampun, sombong tidak mahu kembali kpd Allah.

Lalu kita b'putus asa drp memohon k'ampunan dan Rahmat Allah kerana dibohongi perasaan sendiri,dipalingkan oleh syaitan dan dikuasai oleh ego yg tidak selayaknya bagi kita. Kita mengeluh sendiriaan. " Aku, aku terlalu berdosa, tak mungkin aku kembali ke jalan yg lurus, ".seolah2 kita itu lemah atau patut dikasihi, namun sebenarnya kita sombong & angkuh terhadap Allah! Sedarkah kita? Lalu kita terus mengikut dosa dgn dosa, sedangkan Rasullah berpesan ;-

" Bertakwalah kamu kpd Allah dimana shj kamu berada, dan iringilah kesalahan kamu dgn kebaikan,nescaya kbaikan itu akan mhapuskan ksalahan tsebut dan pgaulilah manusia dgn akhlak yg baik," ( Ar Tirmidzi)

Jelas bhw seorang hamba itu tidak dpt lari drp tgelincir ke lembah maksiat dan dosa,namun dia juga sentiasa dialukan2 oleh Allah untuk memohon ampunan dan kembali taat. Maka tatkala kita merasa bahawa kitalah yg paling berdosa dan terlalu besar maksiat yg kita lakukan...

1 comment: